تونلهای این خط با استفاده همزمان از 2 دستگاه حفار تونل با قطر 9.15متر در حال احداث است که هر دو دستگاه از یک شفت احداث شده به عمق 30 متر در تقاطع نواب - قزوین راهاندازی شده است.براساس این گزارش، دستگاه اول به سمت شمال و دومین دستگاه در جهت شرق در حال ساخت تونل است. در روز دوشنبه (10بهمنماه)، دستگاه اول با حفاری و نصب19حلقه سگمنت1.5متری،28.5متر پیشروی کرد که به تنهایی رکوردی در احداث تونل با این قطر در کشور به حساب میآید. در همان تاریخ دستگاه حفار غربی- شرقی نیز 8 حلقه سگمنت 1.5متری به طول 12متر نصب کرد. بدینترتیب بهطور کلی40.5 متر تونل در یک شبانهروز در خط 7 متروی تهران احداث شد. اکنون دستگاه شمالی با احداث4357.5 متر در نزدیکی منطقه کوی نصر(گیشا) قرار دارد و دستگاه شرقی با احداث1228.5 متر در محدوده میدان رازی است.
شایان ذکر است، با روند پیشرفت کنونی درصورت مساعدت بیشتر و تامین منابع مالی، از سال 1392 قسمتهایی از خط 7 به بهرهبرداری خواهد رسید. خط7 مترو به طول 27 کیلومتر پس از پوششدادن مناطق مهم شمال غرب تهران شامل سعادت آباد و شهرک قدس با عبور از محدوده بزرگراه شهید چمران، گیشا و بزرگراه نواب و پس از اتصال به خطوط در حال بهرهبرداری 4 و 2 از طریق خیابانهای هلال احمر و مولوی به محدوده بازار تهران میرسد. در ضمن در ادامه با خطوط یک، 3 و 6 محدوده منطقه14 را پوشش میدهد و به ورزشگاه تختی در شرق بزرگراه افسریه منتهی میشود.